Mastermind

Mastermind är ett underhållande spel som passar både vuxna och barn. Spelet sker på ett speciellt bräde med hål. En av er ska bilda en hemlig kombination med olika piggar. Den andra av er ska sedan försöka gissa sig till mönstret på piggarna. I den här artikeln får du lära dig spela Mastermind original.

Spela Mastermind gratis online

Mastermind – Snabbfakta

Vi börjar med en överblick på spelet Mastermind:

Typ av spel Brädspel, logikspel
Antal spelare 2
Speltid Ca 40 minuter
Åldersrekommendation 8+
Material Ett Mastermind spel-set
Svårighet Medel

Mastermind regler

  • Det här är ett pusselspel som är anpassat för två spelare. Den ena ska göra en kod och den andra ska försöka lista ut den.
  • Kodskaparen får skapa vilken kod som helst. Till exempel är det tillåtet att skapa en kod där alla pluttar har samma färg. Kodskaparen skapar sin kod i ett speciellt dolt utrymme på spelplanen, så att motståndaren inte ser koden.
  • Spelet sker på ett specialtillverkat bräde med små hål. I spelsetet finns även små färgpluttar i olika färger och svarta och vita pinnar.
  • Du som ska gissa koden gör dina gissningar genom att placera ut mönster av färgpluttar på en av raderna på spelbrädet.
  • Kodmakaren kommer sedan att ge dig feedback på din gissning. En svart pinne betyder att du har satt en markör på rätt plats och att den har rätt färg. Vit pinne betyder att koden innehåller den sortens färgplutt, men att du har satt ut den på fel ställe.
  • Spelet kan sluta på två olika sätt. Antingen gissar du rätt innan antalet gissningar tar slut. Då vinner gissaren. Annars vinner kodmakaren spelet.

Så spelar du Mastermind original

Här ser du hur det här brädspelet går till.

Förberedelser

  • Välj vem av er som ska vara kodbrytare och vem som ska vara kodskapare.
  • Kodskaparen väljer en hemlig kod med 4 färgpluggar i rad, med valmöjligheter från 8 olika färger. Kodbrytaren får inte se koden.
  • Kodbrytaren får sedan ett antal rader (vanligtvis 10 eller 12) på sig för att gissa den hemliga koden.

Mastermind – Spelets gång

  • Kodbrytaren placerar en rad med 4 färgpluggar i en gissning.
  • Kodskaparen ger sedan ledtrådar om nära gissningen var den hemliga koden. Det här gör kodskaparen genom att sätta ut små pinnar på spelplanen:
    • Svart pinne: betyder att både färgen och placeringen är korrekt.
    • Vit pinne: betyder rätt färg, men fel placering.
  • Kodbrytaren analyserar ledtrådarna och gör en ny gissning.
  • Du som är kodbrytaren vinner om du gissar rätt innan antalet rader och gissningar tar slut på brädet.
  • Om kodbrytaren däremot använder upp alla rader utan att kodbrytaren gissar rätt vinner kodskaparen.

Mastermind

Mastermind speltips

  • Din första gissning bör innehålla alla färger. På så sätt får du en bra bredd på din gissning.
  • Under spelet kommer kodmakaren att ge dig ledtrådar. Varje ledtråd innehåller värdefull information. Använd dem för att utesluta felaktiga färger och placeringar.
  • Använd informationen från ledtrådarna för att göra strategiska gissningar som maximerar chansen att hitta den hemliga koden. Till exempel, om du har två svarta pinnar och en vit pinne, kan du fokusera på att placera de två kända färgerna korrekt i dina gissningar, och testa olika positioner för den tredje färgen.
  • Observera hur kodskaparen ger ledtrådar. Förutom att du får ledtrådar om koden kan du lära dig något om vilken strategi kodskaparen använder för att skapa koder.
  • Förutom att analysera ledtrådar, använd logiskt resonemang för att utesluta möjliga koder.
  • Att bli en skicklig spelare kräver tid och erfarenhet. Genom att spela regelbundet och använda de här strategierna kommer du att förbättra dina färdigheter och öka dina chanser att vinna.

Olika varianter av Mastermind

Det här klassiska kodknäckarspelet har inspirerat till många spännande varianter med nya regler och utmaningar. De här varianterna ger en fräsch twist på originalspelet och kan tilltala spelare som söker nya utmaningar. Här är några populära varianter av spelet:

Mastermind Junior

En förenklad version av spelet, perfekt för yngre barn. Den har färre färger, kortare koder och fler gissningsrader. Spelet passar från fem år.

Mastermind Word

En variant med ord i stället för färger. Spelare ska gissa en ordsekvens baserat på ledtrådar om rätt och fel bokstäver.

Mastermind Maths

En variant med siffror i stället för färger. Spelare måste gissa en numerisk kod baserat på ledtrådar om rätt och fel siffror.

Mastermind Colours & Shapes

I den här varianten använder ni både färger och former i koden. Spelare måste gissa rätt färg och formkombination. Den här varianten kan vara svår att få tag på att köpa i Sverige. Om du är händig kan du dock tillverka ditt eget spel.

Mastermind Extreme

En variant med 6-färgskoder och inga svarta ledtrådspinnar. En utmaning som passar experter.

Mastermind

Mastermind original – Ett pusselspel för två

De flesta skulle nog inte anse att Mastermind är ett sällskapsspel. Det går ju som bekant bara att vara två. Jag tycker däremot att det är ett utmärkt sätt att umgås med en nära vän. Eftersom reglerna inte är så komplicerade behöver jag inte fundera på dem, vilket kan vara skönt ibland. Dessutom är det här ett relativt snabbt spel. Om ni planerar en spelkväll kan ni ta med det som en del av kvällen för att skapa variation.

Letar du efter ett mer klassiskt sällskapsspel för fler spelare? Då kan jag rekommendera Ticket To Ride. Det är ett strategispel för 2–5 spelare som går ut på att bygga järnvägsförbindelser.

Hadi Magnusson
Skriven av

Hadi Magnusson

Hadi Magnusson har en imponerande akademisk bakgrund med en examen i pedagogik och didaktik. Hennes utbildning har gett henne en djup förståelse för mänskligt beteende och interaktion. Det är kunskaper som hjälper henne skapa pedagogiskt och lättläst innehåll åt oss på Sällskapsspel. Hennes intresse för att lära ut saker och förstå människor gör henne till en uppskattad medarbetare. Självklart har hon dessutom ett glödande intresse för sällskapsspel. Varje vecka träffar hon en grupp vänner. De turas om att välja ut ett spel som de då spelar tillsammans. Under kvällen spelar de sedan och pratar och har skoj i timmar.